شرکت پتروشیمی امیرکبیر / نمایش جزییات خبر
پیشنهاد مهندس ایگدر عملیاتی شد:

نصب دوعدد ولو به منظور ایزوله کردن FT-470 و جلوگیری از کاهش تناژ تولیدی

نصب دوعدد ولو  به منظور ایزوله کردن  FT-470 و جلوگیری از کاهش تناژ تولیدی
معاون واحد LLD شرکت پتروشیمی امیرکبیر گفت: با اصلاح ساختار فیلتر و جا نمایی دو عدد ولو 20 اینچ و ایزوله کردن آن بدون نیاز به پرچ کامل کمپرسور می‌توان فقط فیلتر را پرچ کرد، که با این طرح مدت زمان پرچ از 16 ساعت به دو ساعت کاهش می‌یابد و از فلرینگ پنتان، اتیلن، بوتن، هیدروژن و نیتروژن جلوگیری می‌شود.

مهندس حسین ایگدر به تشریح جزئیات این طرح پرداخت و اظهار داشت: در گذشته به‌دلیل عدم وجود ولو ایزوله بر روی FT-470 مربوط به کمپرسور C-470 در مواقعی که نیاز به تمیزکاری آن بود با توجه به زمان زیاد لازم جهت پرچ کمپرسور علاوه برفلرینگ مقدار زیادی پنتان، اتیلن و بوتن  باعث کاهش تولید نیز  می‌شد.

این مسئول ادامه داد: خروجی مرحله دوم این کمپرسور پس از گذشتن از رفرجریتور(RU-480) و کندانس پنتان و بوتن به اکتور تزریق و مرحله سوم آن نیز مستقیما" وارد راکتور می‌گردد.

معاون واحد LLD  عنوان کرد: در شرایطی که این کمپرسور بنا به هر دلیل از سرویس خارج شود علاوه بر اینکه کلیه این گازها به سمت فلر هدایت می‌شود، جهت انجام عمل گاززدایی ((degassing می‌بایست حداقل مقدار 2500 kg/h نیتروژن مورد استفاده قرار گیرد.

مهندس ایگدر با اشاره به زمان مورد نیاز برای باز و بسته کردن و تمیزکاری کمپرسور اظهار داشت: با توجه به وجود یک عدد فیلتر در ورودی این کمپرسور در هر سال در شرایط نرمال بدون در نظرگرفتن موارد تعمیرات غیرقابل پیش‌بینی حداقل دوبار می‌بایست باز و تمیزکاری گردد. که برای انجام این کار می‌بایست در ابتدا کمپرسور از سرویس خارج و سپس با توجه به وجود TEA که در تماس با محیط به شدت آتش‌زا می‌باشد کاملا" پرچ و عاری از ترکیبات فوق شود.

وی اضافه کرد: در نهایت پس از بازکردن و تمیزکاری فیلتر قبل از سرویس گذاشتن کمپرسور جهت جلوگیری از ورود اکسیژن و بخارات آب به راکتور می‌بایست مراحل پرچ تا رسیدن به حداقل اکسیژن و آب ( کمتر از 0.2 ppm) ادامه یابد که با توجه به تجربیات گذشته مدت زمان لازم جهت کلیه مراحل فوق 16 ساعت می‌باشد.

معاون واحد LLD به روش‌های جلوگیری از کاهش تناژ تولیدی واحد اشاره کرد و گفت: در ضمن جهت جلوگیری از فلرینگ زیاد تناژ تولیدی واحد نیز از 34 تن بر ساعت می‌بایست به 28 تا 30 تن بر ساعت کاهش یابد.  با توجه به اینکه امکان جا نمایی دو عدد ولو به علت عدم فضای لازم عملاً امکان پذیر نبود. پیشنهاد تغییر مسیر فیلتر مربوطه از طریق تغییرات در ELBOW های  ورودی و خروجی از طریق اتصالات miter جهت جابه‌جایی فیلتر در محلی که امکان جا نمایی دو عدد ولو بر روی آن باشد جهت ایزوله کردن فیلتر جهت کوتاه کردن مراحل پرچ، بدون اینکه لازم باشد کل تجهیز فوق ژرج گردد، ارائه شد.

مهندس ایگدر خاطرنشان کرد: با توجه به انجام این پیشنهاد مدت زمان از سرویس خارج شدن کمپرسور پرچ و تمیز کاری فیلر و مجدد پرچ و استارت آن از 16 ساعت به دو ساعت کاهش یافته است، از این رو کلیه محاسبات بر اساس صرفه مقدار پنتان، اتیلن، بوتن، هیدروژن، نیتروژن و مقدار کاهش تولید بر اساس دو مرتبه در سال و برای هر مرتبه 14 ساعت (اختلاف ساعت قبل و بعد از پیشنهاد) انجام گرفته است.

وی در پایان به صرفه اقتصادی اجرای این طرح اشاره کرد و بیان داشت: از این طرح در سال 91 دوبار و درسال 92 یک بار استفاده شده است. که با توجه به کاهش فلرینگ هیدروژن و اتیلن و بوتن1 و پنتان و نیتروژن صرفه‌جویی حاصل شده در سال 91، 8/1 میلیارد ریال و درسال 92، 4/1 میلیارد ریال برآورد شده است.

۲۴ اسفند ۱۳۹۸ ۱۲:۴۶
تعداد بازدید : ۱,۷۵۲
کد خبر : ۱۳۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید