شرکت پتروشیمی امیرکبیر / نمایش جزییات خبر
در واحد پلی‌اتیلن سنگین شرکت پتروشیمی امیرکبیر انجام شد

تست موفقیت‌آمیز کاتالیست BCC-100 ساخت شرکت پتروشیمی پلیمر کرمانشاه

تست  موفقیت‌آمیز کاتالیست BCC-100 ساخت شرکت پتروشیمی پلیمر کرمانشاه
رئیس اداره تحقیق و توسعه شرکت پتروشیمی امیرکبیر گفت: تست صنعتی کاتالیست BCC-100 ساخت شرکت پتروشیمی پلیمر کرمانشاه از روز چهارشنبه 16/11/1398 در واحد HDPE شرکت پتروشیمی امیرکبیر با حضور کارشناسان و متخصصان بهره‌برداری، مهندسی فرآیند و تحقیق و توسعه هر دو شرکت با هدف حمایت از ساخت داخل شروع شد.

مهندس عباس رحمتی با اعلان خبر تست موفقیت‌آمیز کاتالیست BCC-100 در واحد HD شرکت پتروشیمی امیرکبیر اظهار داشت: مکاتبات برای دریافت کاتالیست مذکور از تابستان امسال توسط اداره تحقیق و توسعه انجام گرفت و در نهایت با پیگیری‌های مدیر عامل محترم شرکت پتروشیمی امیرکبیر اولین محموله در بهمن ماه دریافت شد که منجر به کسب دانش و تجارب توسعه و ساخت کاتالیست‌های مورد استفاده در واحدهای پلی‌اتیلن خواهد شد.

وی افزود: در صورت مناسب بودن عملکرد کاتالیست از نقطه نظر پارامترهای کوتاه مدت و بلند مدت، شرکت پلیمر کرمانشاه می‌تواند از تأمین کنندگان داخلی کاتالیست مورد نیاز واحد HDPE باشد.

رئیس اداره تحقیق و توسعه شرکت پتروشیمی امیرکبیر با بیان اینکه کاتالیست BCC-100 از نوع کاتالیست‌های مرسوم زیگلر- ناتا مورد استفاده در تولید پلی‌اتیلن است عنوان کرد: این کاتالیست توسط شرکت پلیمر کرما‌نشاه توسعه و تولید شده است و اولین کاتالیست موفق در مقیاس صنعتی تولید پلی‌اتیلن  درکشور است که برای تولید پلی‌اتیلن سنگین با فرآیند Hostalen مناسب می‌باشد.  مراحل تحقیق و توسعه و تعیین فرمولاسیون و روش تهیه کاتالیست در مقیاس آزمایشگاهی و تست‌های پلیمریزاسیون در راکتور‌های کوچک (اصطلاحاً راکتورهای بوچی نامیده می‌شوند) در شرکت پلیمر کرمانشاه و توسط اداره تحقیق و توسعه  آن شرکت صورت گرفته و اختراع آن نیز  به ثبت رسیده است.

مهندس رحمتی اضافه کرد: پس از انجام مراحل آزمایشگاهی، ساخت و تولید کاتالیست در مقیاس صنعتی و استفاده در واحد HDPE، با همکاری  بخش‌های تحقیق و توسعه، مهندسی فرآیند و بهره‌برداری  شرکت مذکور انجام شده است. پس از  چندین بار  تست در مقیاس صنعتی و اصلاحات لازم در مقیاس آزمایشگاهی، کاتالیست نهایی با عملکرد مناسب و قابل قبول تولید شده و برای تولید سه نوع گرید پلی‌اتیلن HDPE استفاده شده و نتایج قابل قبول حاصل شده است.

عوامل موثر در موفقیت توسعه و تولید کاتالیست BCC-100

این مسئول در ادامه به عوامل موثر در موفقیت توسعه و تولید کاتالیست BCC-100 اشاره کرد و گفت: همکاری و هماهنگی بین بخش‌های تحقیق و توسعه در مقیاس آزمایشگاهی، و بهره‌برداری و فرآیند در مقیاس صنعتی یکی از عوامل مؤثر در موفقیت توسعه و تولید کاتالیست BCC-100 بوده است. پیش از این نیز مراکز پژوهشی و دانشگاهی کشور کوشش‌ها و فعالیت‌هایی در زمینه توسعه و تولید کاتالیست‌های مورد استفاده در واحدهای پلی‌اتیلن انجام داده بودند ولی در مقیاس صنعتی  نتایج مطلوبی نداشته و در عمل ناموفق بودند.

وی در این رابطه اضافه کرد: یکی از دلایل عدم موفقیت، عدم درک و شناخت متقابل پژوهشگران از چالش‌های واحد‌های تولیدی صنعتی و صنعتگران از  محدودیت‌ها و قابلیت‌های سیستم‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی پژوهشگران است. زیرا ممکن است یک کاتالیست در مقیاس آزمایشگاهی نتایج بسیار خوب و قابل قبول داشته باشد ولی در مقیاس صنعتی عملکرد بسیار نامطلوب داشته و عملاً غیر قابل استفاده باشد.

رئیس اداره تحقیق و توسعه، انتظار صنعتگران برای حصول به نتایج یکسان در مقیاس آزمایشگاهی و مقیاس صنعتی در بسیاری از موارد را غیرممکن  دانست و اظهار کرد: در شرکت پلیمر کرمانشاه تعامل بین پژوهشگران و صنعتگران به‌خوبی صورت گرفته و موجب موفقیت کاتالیست BCC-100 شده است، یکی از نقاط قوت شرکت پلیمر کرمانشاه حضور کارشناسان و متخصصان این شرکت در حین استفاده از کاتالیست و تعهد به مشتری بوده است.

وی افزود: اولین محموله کاتالیست در اوایل بهمن ماه دریافت شد. که در حضور کارشناسان شرکت مذکور مقداری از آن تخلیه و نمونه‌گیری انجام شد و جهت انجام تست‌های کنترل کیفیت به کرمانشاه ارسال شد و نتایج نشان دهنده کیفیت نامناسب کاتالیست بود و محموله توسط ایشان مرجوع شد.

وی اضافه کرد: کارشناسان جهت بررسی مشکل به کرمانشاه مراجعت کرده و پس از رفع مشکلات در فرآیند تولید کاتالیست نظارت بر ساخت محموله جدید کاتالیست را انجام داده و محموله جدید  اواسط بهمن ماه تحویل شد. این میزان تعهد به کیفیت محصول تحویل شده به مشتری در بین تولیدکنندگان داخلی شایان تقدیر است.

مهندس رحمتی از انجام مطالعات و برنامه‌ریزی‌هایی توسط اداره تحقیق و توسعه  در راستای توسعه و تولید کاتالیست خبر داد و گفت:  این اداره، فعالیت‌هایی برای راه‌اندازی یک ستآپ ساخت کاتالیست در مقیاس آزمایشگاهی انجام داده است. در همین راستا اداره تحقیق و توسعه پیگیری‌هایی برای دریافت و تست صنعتی کاتالیست BCC-100  به عنوان یک نمونه موفق در مقیاس صنعتی انجام داد که در این خصوص انجام همه مراحل توسعه و ساخت آن توسط یک شرکت ایرانی و در داخل کشور بوده است.

رئیس اداره تحقیق و توسعه در ادامه خاطرنشان کرد: طی حضور کارشناسان و متخصصان تحقیق و توسعه، مهندسی فرآیند و بهره‌برداری شرکت پتروشیمی پلیمر کرمانشاه در حین تست کاتالیست و جلسات و گفت‌وگوهایی که با ایشان انجام شد، تبادل اطلاعات و تجربیات صورت گرفت که برای اداره تحقیق و توسعه پتروشیمی امیرکبیر بسیار مفید و راهگشا بود. به منظور تعامل و کسب تجربیات بیشتر در آینده بازدیدی از مراکز آزمایشگاهی تحقیق و توسعه شرکت پلیمر کرمانشاه  صورت خواهد گرفت که منجر به کسب دانش و تجارب توسعه و ساخت کاتالیست‌های مورد استفاده در واحدهای پلی‌اتیلن خواهد شد.

این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: امید است که ادامه همکاری‌ها و بهره‌مندی از تجارب به‌دست آمده ما را در توسعه و ساخت کاتالیست‌های مورد استفاده در شرکت کمک نماید و از نظر اقتصادی و دارایی‌های معنوی و مالکیت فکری برای شرکت پتروشیمی امیرکبیر ثمربخش باشد. از زحمات، همکاری و  همدلی مدیران و رؤسای بخش‌های مختلف شرکت نیز به‌ویژه ریاست و معاونت بهره‌برداری واحد HDPE  و رئیس مهندسی فرآیند و رئیس آزمایشگاه شرکت و مهندسین فرآیند،  بهره‌برداری و آزمایشگاه واحد HDPE که از زمان شروع تست کاتالیست همراهی نمودند قدر‌دانی و تشکر می‌نمایم.

     



تحقیق و توسعه
تحقیق و توسعه

۲۰ اسفند ۱۳۹۸ ۱۴:۳۶
تعداد بازدید : ۲,۳۲۲
کد خبر : ۱۱۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید