شرکت پتروشیمی امیرکبیر / نمایش جزییات خبر
در گفتگو با رئیس اداره تحقیق و توسعه مطرح شد:

سیاست و خط مشی توسعه پتروشیمی امیرکبیر در 2 حوزه محصول و کاتالیست

راکتورآزمایشگاهی پلیمریزاسیون تجهیز و راه اندازی شد
سیاست و خط مشی توسعه پتروشیمی امیرکبیر در 2 حوزه محصول و کاتالیست
رئیس اداره تحقیق و توسعه شرکت پتروشیمی امیرکبیر گفت: با تجهیز و راه اندازی راکتور آزمایشگاهی پلیمریزاسیون شرکت، موفق به توسعه یک محصول دیگر پلی اتیلن، تست کاتالیست های جدید و مقایسه عملکرد کاتالیست ها و گردآوری دانش ساخت تعدادی از کاتالیست های تجاری رایج و متداول در تولید پلی اتیلن شدیم که از مزایای اجرای این پروژه بود.

عباس رحمتی به معرفی اجمالی تولیدات شرکت پرداخت و اظهار داشت: شرکت پتروشیمی امیرکبیر با دارا بودن سه واحد تولید پلی اتیلن سنگین، پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سبک خطی یکی از بزرگترین تولید کنندگان محصولات پلی اتیلن در کشور است که توانایی تولید هر سه نوع پلی اتیلن را داراست، محصولات پلی اتیلن تولیدی با توجه به کاربرد، دارای خواص فیزیکی و شیمیایی و فرآیند پذیری متفاوتی هستند.

وی افزود: خواص مورد نیاز با تغییر در پارامترهای فرآیند مانند دما، فشار و میزان و غلظت مونومر و کومونومر در راکتورهای پلیمریزاسیون و همچنین نوع و میزان کاتالیست و کوکاتالیست ها به کار رفته، حاصل می شوند، شرکت پتروشیمی امیرکبیر دانش فنی و تکنولوژی لازم برای تولید گستره ای از محصولات پلی اتیلن با کاربرد های مختلف را خریداری نموده است ولی با پیشرفت های تکنولوژی در عرصه تولید پلی اتیلن، دامنه کاربرد پلی اتیلن گسترش یافته است.

رابطه متقابل توسعه کاتالیست و محصول

رئیس تحقیق و توسعه شرکت پتروشیمی امیرکبیر با بیان اینکه پیشرفت های تکنولوژی را می توان بطور کلی در دو حوزه توسعه محصول و توسعه کاتالیست، دسته بندی نمود، خاطرنشان کرد: توسعه محصول عمدتاً از طریق تغییر در پارامترهای فرآیندی و نوع  و میزان کومونومر و مودیفایر و مواد افزودنی و با استفاده از کاتالیست های موجود صورت می گیرد، توسعه کاتالیست نیز با اعمال تغییرات در پارامترهای فرآیندی مانند دما، میزان و نسبت مواد اولیه  و نوع پایه کاتالیست در زمان ساخت صورت می گیرد، البته این دوحوزه کاملاً با هم مرتبط هستند و پیشرفتهای حاصل از هرحوزه بر حوزه دیگر تأثیرگذار است.

رحمتی اضافه کرد: گاهی توسعه یک محصول نیاز به یک کاتالیست جدید را ایجاد کرده و گاهی توسعه یک کاتالیست جدید منجر به تولید و توسعه محصول جدیدتر شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به سیاست و خط مشی این اداره اشاره کرد و گفت: ریاست پیشین اداره تحقیق و توسعه شرکت پتروشیمی امیرکبیر خانم مهندس دویرجاوی، سیاست و خط مشی توسعه در دو حوزه محصول و کاتالیست را در دوره تصدی بر این اداره تعیین نموده و فعالیت های اداره تحقیق و توسعه را به این مسیر سوق دادند که منجر به انجام اقدامات مفید و مؤثری در همین راستا شد.

رئیس تحقیق و توسعه شرکت پتروشیمی امیرکبیر در ادامه عنوان کرد: اولین گام در این جهت، انجام بررسی ها و تهیه پروپوزال برای توسعه محصولات پلی اتیلن و همچنین کاتالیست بود. پس از آن برنامه ای برای توسعه یک محصول جدید پلی اتیلن سنگین قابل تولید در فرآیند Hostalen تهیه شد. با توجه به عدم وجود پایلوت و راکتور پلیمریزاسیون مناسب در مقیاس آزمایشگاهی در شرکت، انجام این کار با همکاری یکی از پژوهشگاه های معتبر کشور از مهرماه سال1397 شروع شد و هم اکنون مراحل اجرائی پروژه در حال انجام است. 

وی ادامه داد: در طی مذاکراتی که با مراکز پژوهشی کشور برای توسعه محصول صورت گرفت مشخص شد که یکی از مشکلات مراکز پژوهشی تهیه مواد اولیه مانند اتیلن، 1-بوتن، کاتالیست، نیتروژن، حلال و ... با خلوص مناسب بود که باعث کند شدن سرعت پیشرفت پروژه های توسعه محصول و کاتالیست می شوند. با توجه به سهل الوصول بودن این مواد اولیه در مجتمع پتروشیمی امیرکبیر، وجود پایلوت وراکتور پلیمریزاسیون در محل مجتمع انجام فعالیت های توسعه ای را راحت تر و سریع تر می نمود.

امکان مقایسه کاتالیست ها در امیرکبیر

رحمتی با اشاره به جزئیات پروژه تجهیز و راه اندازی راکتور آزمایشگاهی پلیمریزاسیون بیان کرد: با عنایت به این موضوعات پروژه تجهیز و راه اندازی راکتور آزمایشگاهی پلیمریزاسیون از خرداد ماه 1397 شروع شده و در خرداد ماه 1398 به پایان رسید، پایلوت دارای یک راکتور به حجم دو لیتر است که برای پلیمریزاسیون اتیلن در فاز Slurry مناسب است. اتیلن، هیدروژن و نیتروژن با خلوص بالا از واحد پلی اتیلن سبک خطی و کاتالیست و کوکاتالیست هگزان مورد استفاده در این راکتور از واحد پلی اتیلن سنگین تهیه می شوند.

وی در ادامه به مزایای راه اندازی این پایلوت اشاره کرد و گفت: با راه اندازی این پایلوت توسعه یک محصول دیگر پلی اتیلن در مقیاس آزمایشگاهی در دستور کار قرار گرفته و در حال حاضر پژوهندگان اداره تحقیق و توسعه در حال تلاش و کوشش برای تعیین پارامترهای فرآیندی و تهیه نمونه آزمایشگاهی محصول برای انجام تست های کمی و کیفی لازم هستند.

رئیس اداره تحقیق و توسعه شرکت پتروشیمی امیرکبیر اضافه کرد: از دیگر قابلیت های این پایلوت تست کاتالیست های جدید و مقایسه عملکرد کاتالیست ها با یکدیگر و با کاتالیست های موجود است. با استفاده از این پایلوت میتوان میزان فعالیت کاتالیست های پلیمریزاسیون اتیلن، پاسخ کاتالیست به هیدروژن و کومونومر، تغییر فعالیت کاتالیست با زمان را تعیین نمود.

رحمتی به مزایای این پایلوت درحوزه توسعه کاتالیست اشاره کرد و گفت: مطالعاتی در خصوص کاتالیست های پلیمریزاسیون اتیلن بکار گرفته شده در واحد پلی اتیلن سنگین و پلی اتیلن سبک خطی و روش های تولید آنها انجام شده و نتایج مطالعات و بررسی ها تاکنون در حد مورد انتظار بوده است به گونه ای که دانش ساخت تعدادی از کاتالیست های تجاری رایج و متداول در تولید پلی اتیلن گردآوری شده است.

مطالعه برای ساخت ستاپ آزمایشگاهی ساخت کاتالیست

وی ادامه داد: همزمان با گردآوری دانش ساخت کاتالیست، مطالعه برای ساخت یک ستآپ آزمایشگاهی ساخت کاتالیست در دستور کار قرار داده شده است. هدف از ساخت این ستآپ آزمایشگاهی بررسی و بدست آوردن پارامترهای فیزیکی و شیمیایی لازم برای افزایش مقیاس(Scaleup)  و تولید کاتالیست در مقیاس صنعتی است.

این مسئول یاددآور شد: بدین منظور یک قرارداد مشاوره با متخصصان پژوهشگاه های معتبر کشور تهیه شده است که پس از به امضاء رسیدن قرارداد توسط مدیریت محترم عامل شرکت پتروشیمی امیرکبیر، پروژه ساخت ستآپ بصورت رسمی آغاز خواهد شد. لازم به ذکر است که تاکنون لیست تجهیزات و مواد شیمیایی مورد نیاز برای پروژه تهیه شده است و درخواست خرید برخی از اقلام به اداره بازرگانی شرکت ارسال شده است.

رئیس اداره تحقیق و توسعه شرکت پتروشیمی امیرکبیر در پایان عنوان کرد: امید است که اداره تحقیق و توسعه شرکت پتروشیمی امیرکبیر با همکاری و همفکری سایر ادارات و مجموعه ها، خصوصاً بهره برداری و خدمات فنی شرکت و با حمایت و پشتیبانی مدیران ارشد سازمان و مدیر عامل محترم، در مسیر پیشرفت و توسعه شرکت پتروشیمی امیرکبیر،گام های مؤثر و مفیدی را بردارد.



تحقیق و توسعه

 

۲۶ آذر ۱۳۹۸ ۱۱:۳۶
تعداد بازدید : ۲,۲۳۹
کد خبر : ۷۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید