شرکت پتروشیمی امیرکبیر / نمایش جزییات خبر

مروری بر فعالیت واحد HD، اولین واحد تولیدی مجتمع امیرکبیر/ تولید 3 گرید جدید با بالاترین کیفیت در سال 98

مروری بر فعالیت واحد HD، اولین واحد تولیدی مجتمع امیرکبیر/ تولید 3 گرید جدید با بالاترین کیفیت در سال 98
واحدHD (پلی اتیلن سنگین HD) اولین واحد مجتمع پتروشیمی امیرکبیر است که در سال 76 راه‌اندازی شده است، از این شماره قصد داریم، تا به ترتیب به معرفی واحدهای مختلف شرکت پرداخته و توان و سهم آنها در چرخه تولید شرکت را مرور کنیم، از این رو برای آغاز این راه با حسین باقری رئیس واحد HD پتروشیمی امیرکبیر به گفت‌وگو نشستیم.

حسین باقری رئیس واحد HD پتروشیمی امیرکبیر

لیسانس مهندسی شیمی از دانشگاه آزاد بندرماهشهر و فوق لیسانس مهندسی پلیمر از دانشگاه آزاد آبادان می‌باشد، استخدامی آزمون سراسری صنعت‌نفت کشور در سال 79 و دارای حدود 20 سال سابقه کار در صنعت پتروشیمی است، وی پیش از پتروشیمی امیرکبیر در واحدهای BDSR , NF پتروشیمی بندرامام مشغول به کار بود، پس از آن جذب صنعت‌نفت شد و بعد از یک سال فعالیت در پتروشیمی اراک، در سال 80 به استخدام پتروشیمی امیرکبیر درآمد.

رئیس واحد HD شرکت پتروشیمی امیرکبیر گفت: واحد HD این شرکت با تکیه بردانش و توان متخصصان داخلی از زمان راه اندازی تاکنون با پشت سرگذاشتن شرایط تحریمی در رقابت با رقبای اروپایی و آسیایی خود موفق به تولید بدون وقفه محصولات باکیفیت و 3 گرید جدید تولیدی شده است.

حسین باقری در ابتدای این گفت‌وگو از موفقیت در تولید 3 گرید جدید خبرداد و گفت: امیرکبیر اولین شرکتی بود که در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با راه اندازی واحد HD به تولید رسید، در طول دهه 70، طراحی و مکان یابی مجتمع به عنوان طرح الفین ششم با هدف ایجاد اشتغال و ارزش افزوده و خودکفایی آغاز شد، درسال 77 نیز کارهای اجرایی و خاک‌ریزی واحد HD  صورت پذیرفت.

وی افزود: واحد HD اولین واحد این مجتمع تولیدی بود که توسط پیمانکاران ایرانی (شرکت سازه خاور) با بهره‌گیری از دانش متخصصان داخلی نصب شد، این شرکت پس از کسب تجربه در نصب واحد HD پتروشیمی امیرکبیر، موفق به نصب واحد الفین پتروشیمی مارون نیز گردید.

رئیس واحد HD شرکت پتروشیمی امیرکبیر به تشریح جزئیات تامین تجهیزات و امکانات این واحد اشاره کرد و گفت: بخش زیادی از تجهیزات این واحد توسط شرکت‌های داخلی همچون ماشین‌سازی اراک، سارپارک، جهاد دانشگاهی، آرین، تاشا، مفید سپاهان تهیه و تامین شد و بخش دیگری از تجهیزات نیز تحت نظارت شرکت لایسنسور آلمانی بازل، از شرکت‌های بنام صنعتی پتروشیمی اروپا از جمله زیمینس، W&P, ALSTOM, SCHENCK و ... ساخته شدند.

تداوم تولید در شرایط تحریمی نتیجه خودباوری متخصصان ایرانی

باقری اضافه کرد: شرایط منطقه و تهاجم آمریکا به عراق سبب شد تا نمایندگان شرکت‌های خارجی کشور را ترک و مراحل نهایی نصب و راه‌اندازی با تلاش متخصصان داخلی پیگیری گردد، از این رو برای مدیریت شرایط بحرانی و جلوگیری از ایجاد وقفه در تولید آمادگی لازم کسب گردید و تلاش و خودباوری ما برای بهره‌گیری از دانش داخلی افزایش پیدا کرد و توانستیم با تکیه بر دانش نیروی جوان کشورمان، تولیدی مستمر داشته باشیم.

رئیس واحد HD شرکت پتروشیمی امیرکبیر ادامه داد: استقلال و خودکفایی برای حفظ تولید در این واحد سال‌های متمادی ادامه پیدا کرد، به گونه‌ای که در مرحله‌ای از این تلاش‌ها با آموزش نیروی انسانی خبره موفق به تامین نیروی انسانی با تجربه برای مجتمع‌های بزرگ تولیدی واقع در منطقه و بیرون از منطقه از جمله تهران، اصفهان، شیراز، خراسان و عسلویه در سطوح مدیریتی و عملیاتی و زمینه‌های تعمیرات، خدمات فنی و بهره برداری شدیم.

وی افزود: از طرفی با بهره‌مندی از دانش فنی مناسب و تلاش مجدانه و مثال زدنی پرسنل زحمتکش، متخصص و متعهد بهره‌برداری و سایر بخش‌ها، خوشبختانه توانستیم در زمان تحریم‌ها در این واحد محصولات مطلوب مشتریان داخلی و خارجی را با کمترین مشکل تولید و به بازار عرضه کنیم که این یکی از نقاط قوت واحد HD محسوب می‌شود.

واحد 140 هزار تنی HD از معدود واحدهای پلی اتیلنی دنیا

باقری در ادامه با اشاره به ترکیب محصولات واحدHD خاطرنشان کرد: واحد 140هزار تنی HD پتروشیمی امیرکبیر یکی از معدود واحدهای 140 هزار تنی پلی اتیلن سنگین دنیا می‌باشد که محصولات آن از کیفیت به مراتب بالاتری برخوردار است، این واحد در اسفند سال 81 به عنوان اولین واحد منطقه ویژه به بهره برداری رسید.

این مسئول با تشریح گریدهای تولیدی این واحد عنوان کرد: این واحد قابلیت تولید سبدی متشکل از 16 گرید مختلف را دارد که از این بین می‌توان به 4 گرید Ingection moulding (I1,I2,I3,I4)(گریدهای تزریقی) اشاره کرد که برای قطعات پلیمری  تزریقی استفاده می‌شود، 5 گرید Extrusion EX1…)که برای ساخت فیلم، لوله‌های آب و گاز استفاده می‌شود و 7 گرید Blow moulding (BL2….BL7) آن که  مورد مصرف در تولیدات حجیم همانند مخازن آب، شبکه‌های مختلف و... می‌باشد.

تولید 3 گرید جدید در واحدHD با بالاترین کیفیت

 وی با اعلام خبر تولید 3 گرید جدید در واحد HD ادامه داد: درحال حاضر به دنبال انجام تحقیقات آزمایشگاهی مداوم و دستیابی به تکنولوژی و کاتالیست‌های جدید، امکان تولید 3 گرید جدید در این واحد فراهم شد که پیش از این با صرف هزینه‌های بالا از خارج کشور وارد می شد.EX3 BLACKu, CRP 100, CRP100 BLAC، 3 گرید جدید واحد HD محسوب می‌شوند که  با پیگیری‌های مستمر در سال‌جاری توسط متخصصان شرکت طبق استانداردهای بین‌المللی و درکیفیتی مناسب تولید شده است.

رئیس واحد HD شرکت پتروشیمی امیرکبیر اظهار داشت: در حال حاضر همین گریدها با کیفیتی مشابه در شرکت‌های بروج امارات، سابیک عربستان (شعبه اروپا و آسیا)، بازل آلمان و فیلیپس آمریکا ارائه می‌شود و در ساخت لوله‌های آب و گاز به کار می‌روند، لوله‌های تولید شده از این 3 گرید جایگزین لوله‌های گالوانیزه و فلزی و در صنعت آب و گاز استفاده می‌شود و از عمر طولانی‌تر، مقاومت بالاتر در مقابل خوردگی و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به لوله‌های فلزی برخوردار هستند.

باقری به مزایای استفاده از لوله‌های پلیمری اشاره کرد و گفت: لوله‌های فلزی به دلیل نیاز به حفاظت در بستر خاک و سختی خطر انجام عملیات جوشکاری همچنین، نگهداری از آنها در بلندمدت مقرون به صرفه نیست، اما نصب و نگهداری لوله‌های پلیمری راحت‌تر بوده و خطرات کمتری ایجاد می‌کنند، این لوله‌ها عمر بیش از 100 سال دارند و ضایعاتی تولید نمی‌کنند، از این رو مشکلات زیست محیطی را نیز موجب نمی‌شوند.

وی ادامه داد: از بدو نصب و راه اندازی واحد HD رعایت استانداردهای مدیریتی مدنظر بوده و همواره خود را به لحاظ کیفیت تولید، ملزم به ارائه با کیفیت‌ترین محصولات کرده‌ایم،  به طوری که تمامی گریدهای این واحد مطابق با به‌روزترین استانداردهای جهانی بوده و در آزمایشگاه‌های داخلی و خارجی نیز تست شده‌اند.

انجام پروژه‌های توسعه‌ای با هدف افزایش ظرفیت بسته‌بندی و همگن شدن محصولات

رئیس واحد HD شرکت پتروشیمی امیرکبیر در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به موفقیت‌های این واحد در کسب گواهینامه‌های استاندارد عنوان کرد: در زمینه کسب جایزه تعالی نیز واحد HD به تبع سازمان، سهم خود را در کسب این جایزه ایفا کرده است و در زمینه دریافت لوح سبز و واحد نمونه ایمنی در سال‌های متوالی نقش آفرینی کرده است.

باقری در پایان خاطرنشان کرد: برای انجام پروژه‌های توسعه‌ای نیز در حال حاضر با همیاری نیروهای خدمات فنی، در حال انجام 3 پروژه توسعه‌ای در بخش اکسترودر و بسته‌بندی می‌باشیم که  افزایش ظرفیت و ارتقاء کیفیت در خطوط بسته‌بندی و اکسترودر و همچنین تغییر سیستم MIXING و سیلوهای گرانول را به دنبال دارد که باعث همگن شدن بهتر محصول می‌شود و با  اجرای این تغییرات بدون شک تاثیر قابل ملاحظه‌ای در افزایش توان و تنوع تولیدات را شاهد خواهیم بود.

۳۰ آذر ۱۳۹۸ ۱۱:۳۶
تعداد بازدید : ۲,۷۱۴
کد خبر : ۷۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید