شرکت پتروشیمی امیرکبیر / نمایش جزییات خبر

تعمیرات اساسی در واحد BD/B1 در کمترین زمان ممکن

تعمیرات اساسی  در واحد BD/B1 در کمترین زمان ممکن
رئیس واحد BD/B1 شرکت پتروشیمی امیرکبیر گفت: شرایط فرآیندی واحد و ناخالصی‌های همراه خوراک برش چهار کربنه، ایجاب می‌کند که تعمیرات اساسی سالیانه در برنامه واحد گنجانده شود، خوشبختانه این عملیات در کمترین زمان ممکن با موفقیت انجام شد.

فرزاد وزیری رئیس واحد BD/B1 از انجام تعمیرات اساسی در این واحد خبرداد و اظهار داشت: با توجه به آخرین تعمیرات اساسی صورت گرفته در سال 1396 و وجود مشکل گرفتگی در برج T-3031(برج گاز زدا)، نشتی تعدادی از مبدل‌ها و نشتی مکانیکال سیل کمپرسور C-1053 باعث گردید که در چند جلسه همگی موارد بررسی و برنامه‌ریزی برای اورهال واحد در آذر ماه 1398 آغاز شود.

وی افزود: این تعمیرات اساسی از 5/9/98 آغاز و تا 21/9/98 ادامه یافت، به دلیل گرفتگی در بستر‌های برج T-3031 این برج نمی‌توانست عملکرد مناسبی داشته باشد از این رو می‌بایست پکینگ‌های بستر‌های 5 ، 4 ، 3 و 2 تعویض شوند و توزیع کننده‌های روی هر بستر نیز تمیزکاری شود.

رئیس واحد BD/B1 شرکت پتروشیمی امیرکبیر با تشریح جزئیات انجام این تعمیرات اساسی عنوان کرد: با توجه به حجم زیاد پکینگ‌های هر بستر  ( حدود 17 m3) جهت تخلیه از برج، برای اولین بار مقرر شد، از یک شرکت با تجربه در این زمینه استفاده شود تا با دستگاه خلا ساز (وکیوم پمپ) پکینگ‌های قدیمی و کثیف را از برج خارج  کرد.

مهندس وزیری در این رابطه ادامه داد: این کار در زمان بسیار کمتری نسبت به حالت معمولی (تخلیه به روش دستی) انجام و با یک چهارم زمان روش دستی همه پکینگ‌های چهار بستر از ارتفاع 60 متر تا 20 متر تخلیه شد، که با توجه به تمیزکاری توزیع کننده هر بستر و شارژ دوباره پکینگ‌های نو و جدید، رکورد خیلی خوبی نسبت به دوره قبلی تعمیرات اساسی به ثبت رسید.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهم فعالیت‌های انجام شده در این واحد اشاره کرد گفت: رفع نشتی از مکانیکال سیل کمپرسور C-1053 و انجام روتین B این تجهیز، جایگزین نمودن Tube Bundleهای جدید مبدل E-4045 A/B که شامل شستشوی شیمیایی با اسید جهت زنگ زدایی و SDN Wash بود، رفع نشتی از تیوب‌های مبدل‌های E-2021 / 2024 / 2026 / 3032 / 3034 که شامل جوشکاری  Seal Weldها یا چسب‌زنی آنها، . . . ، ‌Shell Test & Tube Test نیز می‌باشد. از دیگر اقدامات انجام شده در این واحد هست.

رئیس واحد BD/B1 در ادامه دیگر اقدامات انجام شده را برشمرد و عنوان کرد: تمیزکاری تیوب‌های مبدل‌های E-3033 / 2011 / 2031 که شامل جت‌زنی تیوب‌ها و انجام   Shell Test & Tube Test بود، رفع نشتی از نقاط مختلف سیستم بخار و کندانس واحد، رفع اشکال از طراحی مکان PDT-4035 مربوط به T-4041 که تاثیر زیادی بر روی زمان کارکرد مناسب برج و عدم ماندگی مایعات بوتادین و تشکیل پلیمرهای بوتادین می‌شود و شستشوی شیمیایی با SDN تجهیزات T-4041 / 4045 / 4041 از جمله این فعالیت‌ها می‌باشد.

گفتنی است، واحد BD یک واحد پالایشی می‌باشد که بر اساس فرآیند جدا‌سازی استخراجی و پس از تقطیر کار می‌کند (Extraction & Distillation) محصول اصلی واحد بوتادین 3و1 می‌باشد، که در صنایع لاستیک‌سازی کاربرد فراوان دارد و تا قبل از راه‌اندازی پتروشیمی تخت‌جمشید در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندرماهشهر، با کشتی به دیگر کشورها صادر می‌شد.

۳۰ دی ۱۳۹۸ ۱۱:۳۳
تعداد بازدید : ۳,۱۰۸
کد خبر : ۹۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید