شرکت پتروشیمی امیرکبیر / نمایش جزییات خبر
در گفت‌و‌گو با مهندس نوبختی مطرح شد:

نگاهی به واحد الفین از آغاز تا امروز

تعویض کاتالیست‌های راکتور هیدروژناسیون استلین بومی‌سازی شد
نگاهی به واحد الفین از آغاز تا امروز
رئیس کارخانه الفین شرکت پتروشیمی امیرکبیر گفت: خوشبختانه با وجود کارکنان خبره و توانمند در این واحد از زمان راه‌اندازی تا‌کنون موفق به اجرای پروژه‌های توسعه‌ای برای بومی‌سازی تعویض کاتالیست‌های راکتور هیدروژناسیون و همچنین افزایش کیفیت محصولات تولیدی، موفقیت‌هایی حاصل شده است که مرهون خودباوری و خوداتکایی جوانان ایرانی است.

علیرضا نوبختی رئیس کارخانه الفین شرکت پتروشیمی امیرکبیر در این گفت‌وگو با معرفی این واحد اظهار داشت: طراحی واحد الفین در سال 1378 کلید خورد و  طی قراردادی با شرکت لینده آلمان مراحل طراحی انجام شد، شرکت ایرانی طراحی و مهندسی صنایع انرژی (EIED)، طراحی تفصیلی را انجام داد و شرکت ساختمان و نصب(ECC)  عهده‌دار نصب تجهیزات واحد بود، در نهایت در سال 83 کوره‌های الفین و ناحیه گرم راه‌اندازی شدند.

وی افزود: در سال 84 به صورت رسمی محصول اتیلن تولید شد و رسماً واحد با حضور رئیس جمهور وقت همزمان با کل مجتمع راه‌اندازی شد، واحد الفین به طرح الفین ششم شناخته شده و بر اساس این طرح مقرر شد 154 هزار تن پلی پروپیلن و 520 هزار تن اتیلن تولید شود.

واحد الفین پتروشیمی امیرکبیر اولین واحد الفین منطقه ویژه اقتصادی

رئیس کارخانه الفین پتروشیمی امیرکبیر با اشاره به مشکلات در تامین خوراک عنوان کرد: متاسفانه با خصوصی شدن پتروشیمی‌های منطقه ویژه اقتصادی در این واحد با مشکل تامین خوراک مواجه شدیم، از جمله خوراک اِتان که دنبال اجرای طرح توسعه در پتروشیمی بندر امام، دیگر قادر به تامین کافی خوراک مجتمع امیرکبیر نبودند،  از این رو این میزان تولید تا به حال محقق نشده است، امیدواریم با تمهیداتی که از سوی مدیریت برای تامین خوراک از پالایشگاه بیدبلند2 و  NGL 2300 اندیشیده شده است، این مشکل حل شود.

مهندس نوبختی به فعالیت‌های انجام شده در زمان راه‌اندازی اشاره کرد و گفت: واحد الفین پتروشیمی امیرکبیر اولین واحد الفین منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی است که با وجود حضور تعدادی از نیروهای خارجی، راه‌اندازی واحد به دست نیروهای ایرانی و توسط پرسنل امیرکبیر و با کمک پرسنل پتروشیمی بندرامام، پتروشیمی تبریز و پالایشگاه آبادان انجام شد، از آنجایی که صاحب لیسانس این واحد با پتروشیمی مارون مشترک بود، نیروهای پتروشیمی امیرکبیر نیز، افتخار راه‌اندازی پتروشیمی مارون را نیز کسب کردند.

واحد الفین تامین کننده خوراک واحدهای پلیمری

وی در ادامه با اشاره به اهمیت خوراک واحد الفین خاطرنشان کرد: محصول اتیلن واحد الفین، خوراک واحدهای پلیمری از جمله HD, LD, LLD  و B1 است. محصول پلی‌پروپیلن نیز انحصاراً خوراک پتروشیمی نویدزرشیمی است، محصول بنزین پیرولیز نیز به صورت عمده به پتروشیمی بوعلی سینا ارسال می‌شود.

رئیس کارخانه الفین شرکت پتروشیمی امیرکبیر در این رابطه اضافه کرد: محصول C4-CUT (برش 4کربنه) تماماً به واحد BD ارسال می‌شود که در آن واحد، بوتادین استحصال می‌شود.

 PFOنیز به شرکت‌های ساخت دوده فروخته می‌شود که برای صنایع لاستیک‌سازی استفاده می‌شود، هیدروژن ناخالص به پتروشیمی رازی و هیدروژن خالص نیز به واحدهای پلیمری خود مجتمع ارسال می‌شود، در ضمن بخشی از اتیلن مصرفی مجتمع از مارون و خط غرب تامین می‌شود.

پروژه تعویض کاتالیست به دست متخصصان امیرکبیر

وی در ادامه به پروژه‌های انجام شده در این واحد اشاره کرد و گفت: پتروشیمی امیرکبیر جزو معدود شرکت‌هایی است که واحد آلاینده محسوب نمی‌شود که این مهم به همت و تلاش کلیه کارکنان ازجمله اداره محیط زیست و پرسنل بهره‌برداری و مدیریت مجتمع بوده است، از جمله اقداماتی که بر روی پساب الفین با همکاری اداره محیط زیست انجام شده، در یونیت27        (Spent Caustic Treatment) است، چرا که پیش از این آلودگی بسیار زیادی ایجاد می‌کرد، اما با انجام این پروژه، پساب تصفیه شده با شرایط استاندارد به سمت پتروشیمی فجر ارسال می‌شود.

مهندس نوبختی اضافه کرد: برای کاهش COD پساب ارسال به فجر از یونیت 27، پروژه دابل کردن راکتور اکسیداسیون انجام شد که با این روش ظرفیت یونیت 27 افزایش پیدا کرد‌. این پروژه از طراحی تا نصب توسط اداره خدمات فنی شرکت پیگیری مستمر اداره محیط زیست انجام شد که افتخاری دیگر برای شرکت امیرکبیر می‌باشد.

 استفاده از خوراک C3 مربوط به دی اتانایزر پتروشیمی آریاساسول با تزریق به برج دی اتانایزر واحد الفین محقق شد که در نهایت C4-CUT تولیدی چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی (افزایش غلظت 3و 1 بوتادین) ارتقا پیدا کرد.

رئیس کارخانه الفین به دیگر پروژه‌های انجام شده در این واحد اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از اقداماتی که در این واحد انجام شده، تعویض کاتالیست‌های راکتور هیدروژناسیون استلین در سال 90 بود، در آن زمان قرار بود شرکت بوخن آلمان با هزینه‌های گزافی این پروژه را انجام دهد که خوشبختانه پروژه این راکتور که از راکتورهای منحصربه‌فردی در ایران است، تماماً به دست کارکنان پتروشیمی امیرکبیر انجام شد که یکی از پروژه‌های بسیار پرزحمت به شمار می‌رود، چرا که تنظیم افت فشار هر 2 هزار تیوپ این راکتور، دشواری‌های زیادی داشت.

برنامه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای

مهندس نوبختی در بخش دیگری از صحبت‌های خود برنامه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای واحد الفین را برشمرد و گفت: در حال حاضر پروژه‌ای در حال انجام است که 2 تانک برای ذخیره اتان و اتیلن در واحد احداث می‌شود که به واسطه آن اتان مایع از عسلویه خریداری شده و در یکی از این تانک‌ها جهت مصرف به عنوان خوراک، ذخیره می‌شود . با اجرای این پروژه بدون شک ظرفیت استفاده از خوراک اتان تکمیل و تولید  اتیلن مقرون به صرفه، محقق می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اهمیت برنامه‌های آموزشی برای افزایش سطح علمی کارکنان عنوان کرد: برای آموزش پرسنل واحد نیز، با همکاری تنگاتنگ با واحد آموزش و بهسازی منابع انسانی،  برنامه‌های خاصی در نظر گرفته شده است، با برگزاری این دوره‌های آموزشی پرسنل الفین از لحاظ دانش فنی ارتقا پیدا می‌کنند. همچنین به منظور  افزایش سطح علمی کارکنان، اکثر پرسنل دیپلم برای اخذ مدرک کارشناسی اقدام کرده که خوشبختانه با تلاش‌های انجام شده از سوی مدیر عامل محترم  و رئیس بهره‌برداری، اکثر مدارک این پرسنل زحمتکش مورد قبول قرار گرفته است و تعدیل وضعیت ایشان انجام شده است.

۲۹ دی ۱۳۹۸ ۱۴:۲۶
تعداد بازدید : ۴,۹۱۳
کد خبر : ۹۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید